Wat gebeurt er precies als jouw kind zijn of haar hoofdje vol loopt?

Ons brein:

Om uit te leggen wat er met het hoofdje van onze kinderen gebeurt als het vol loopt moet ik eerst even uitleggen hoe ons brein werkt. 

Eenvoudig uitgelegd kunnen we ons brein onderverdelen in 3 soorten:

  • Het reptielenbrein

  • Het zoogdierenbrein

  • Het mensenbrein


Het reptielenbrein

Ons reptielenbrein (= hypothalamus en hersenstam) is ons oudste en meest instinctieve brein. Bij reptielen overheerst dit soort brein vandaar de naam 'reptielenbrein'. 

Dit brein helpt ons om te overleven. Hij is namelijk verantwoordelijk voor onze meest primitieve functies zoals ademhalen, hartslag, honger, dorst,... . Dit brein beheerst ook onze reflexen en instincten. 

Het reptielenbrein zorgt ervoor dat we bij gevaar, overmatige stress, angst,... gaan vechten, vluchten of bevriezen. 

Deze gedachten (vechten, vluchten, bevriezen) gaan razendsnel, we kunnen of hoeven hier niet over na te denken. Je schiet in een overlevingsmodus en je gaat vechten, vluchten of bevriezen. 

Het is dit brein die vooral in actie schiet als ons kind een vol hoofd heeft. Wat doet jouw kind dan? Krijgt het een woedeaanval en slaat of schopt in het rond? Gaat jouw kind gaan lopen en slaat het met de deuren? Of sluit het de rolluikjes en sluit het zich af van de wereld?

Vooral de eerste 2 keuzes zijn het meest heftig voor de omgeving. De optie bevriezen is eerder een passieve actie waardoor die minder impact heeft op de omgeving, maar het is wel belangrijk om als ouder te weten dat ook dan jouw kind zich in een overlevingsfase bevindt.

 

Het zoogdierenbrein

Ons zoogdierenbrein (= het limbische brein) heeft zich met de jaren rond ons reptielenbrein ontwikkeld. Ons zoogdierenbrein regelt onze emoties en sociaal gedrag. Het zoogdierenbrein is iets verder ontwikkelt dan het reptielenbrein. Het reptielenbrein en zoogdierenbrein samen zorgen ervoor dat we dingen die we als leuk hebben ervaren willen herhalen, terwijl zaken die als negatief werden ervaren eerder vermeden zullen worden. 

 

Het mensenbrein

Het mensenbrein (= de neo-cortex) vormde zich met der tijd rond onze 2 andere breinen. Dit is het “nieuwste” brein en is eigenlijk ons ‘gezond verstand’. In dit brein zit ons intellect, onze taal en onze ratio.
Kort gezegd gaan we dus onbewust beslissingen maken met ons reptielen- en zoogdierenbrein om het daarna te gaan rationaliseren met ons mensenbrein.
Ons mensenbrein zorgt er voor dat we bewust kunnen nadenken, dat we onze driften kunnen uitstellen, dat we problemen leren oplossen, dat we doelen stellen, enz.


Op deze tekening zie je in het eerste voorbeeld hoe ons brein er uit ziet in normale omstandigheden. Wanneer de hoofdjes vollopen gaat ons reptielenbrein het gaan overnemen van onze andere breinen. Dit zie je mooi voorgesteld in tekening 2. 

 

Kinderbrein is nog niet volledig ontwikkeld:

Een zeer belangrijke kanttekening hierbij is dat ons brein pas volledig ontwikkeld is bij de leeftijd van 21 jaar!  Het brein van onze kinderen is dus nog niet af. Dit wil ook zeggen dat we niet alles van hen kunnen verwachten. 

Een kind die in zijn reptielenbrein schiet kan bv. niet zelf terug zijn ratio gaan aanspreken (terugkeren naar zijn mensenbrein). Daar heeft het hulp bij nodig. Dit kunnen wij als ouders doen, of hier althans toe bijdragen.  Hou hier zeker rekening mee!

 

Het stressvenster:

Iedereen heeft een bepaald stressvenster. Als we binnen ons stressvenster blijven dan werken onze 3 breinen goed samen (zie tekening1) . Maar als we buiten ons stressvenster treden, dan gaat ons reptielenbrein het gaan overnemen en wordt ons mensenbrein quasi uitgeschakeld. 

Bij de ene is dit venster groter dan bij de ander. Ook kan dit venster veranderen naarmate de situatie waarin we ons bevinden. Als ons kind bv. in de proefweek zit zal zijn stressvenster kleiner zijn dan in een gewone schoolweek. 

Kinderen die hoogsensitief zijn en die alle prikkels ongefilterd binnen krijgen hebben logischerwijs een kleiner stressvenster.  

Een gevoelig kind ervaart vaker meer stress, meer prikkels dan andere kinderen. Als dit kind niet tijdig zijn stress terug kwijt kan dan bestaat de kans dat hij buiten zijn stressvenster zal treden. Zijn mensenbrein wordt uitgeschakeld en zijn reptielenbrein treedt op de voorgrond, met alle gevolgen van dien. 

Jouw kind krijgt woedeaanvallen, driftbuien, loopt weg of sluit zich helemaal af van de buitenwereld. Jouw kind zit nu volledig in zijn reptielenbrein en heeft jouw (of iemand anders) hulp nodig om hier terug uit te geraken. 

 

En wat nu ?

Ik vind het belangrijk dat je als ouder weet wat er in het hoofd van jouw kind gebeurt als hij of zij een woede-aanval, driftbui of 'afsluitmoment' krijgt.  Ik zal op de website ‘Hoofdjevol’ en op onze facebookpagina regelmatig tips proberen te delen die kunnen helpen om onze kinderen hun hoofdje minder vol te laten voelen. 

In onze webshop vind je daarom ook allerlei tools en hulpmiddelen terug die jouw kind kunnen helpen, die er voor zorgen dat zijn/haar emmertje tijdig geleegd wordt zodat het minder in het reptielenbrein vervalt.


Heeft jouw kind veel last van dit reptielenbrein en heb je als ouder het gevoel nog onvoldoende handvaten te hebben om hier mee om te gaan, dan kan ik je de cursus van de Talentuin aanbevelen! Voor meer info neem zeker ook eens een kijkje op hun website.

© 2021 - 2022 Hoofdje Vol | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel